Top
Hjem

Dagens vits

Footer

Den naturlige skolesekken

Skogkurs er invitert til å delta i et nettverk for eksterne aktører i Den naturlige skolesekken. Dette innebærer å delta i et treårig prosjekt, der formålet er å se nærmere på de eksterne aktørenes rolle i skolen.


Mange eksterne aktører har sine «hjertesaker» og vil gjerne inn i skolen. Skolene på sin side setter pris på samarbeid med fagpersoner med stort engasjement, som kan bidra med variasjon, motivasjon og kunnskap inn i skolehverdagen. Samtidig er det viktig at dette ikke bare blir en enkeltstående hendelse (en happening), men at besøket og samarbeidet integreres i skolens øvrige arbeid.

Den naturlige skolesekken (DNS) har en sentral rolle i den nasjonale satsingen på utdanning for bærekraftig utvikling. På sin hjemmeside skriver de følgende: «Gjennom Den naturlige skolesekken er målet å stimulere skoler til å etablere prosjekter som fremmer undervisning for bærekraftig utvikling. Vi jobber med dette gjennom fire perspektiver; skolene utarbeider utforskende undervisning, som er flerfaglig, tar i bruk andre læringsarenaer og samarbeider med eksterne aktører

I skolenes arbeid med bærekraftig utvikling, fremholdes med andre ord læringsarenaer utenom klasserommet og samarbeid med eksterne aktører som viktige elementer. I dette nettverket ønsker vi å prøve ut prinsipper for samarbeidet mellom eksterne aktører og skoler, og på den måten bidra til å utvikle arbeidet med bærekraftig utvikling.

Interessekonflikter i skog er et eksempel på et undervisningsopplegg i bærekraftig utvikling, der eksterne aktører bidrar med sine perspektiver i saken. På den måten kan elever komme nærmere på saken, få eksempler fra det virkelige liv og få en ekstra motivasjon. Dette vil bidra til at de jobber med bærekraftig utvikling på en mer helhetlig måte.



Tilbake

Footer
Konkurranse

KONKURRANSE!

Footer Footer

Spør om skog

Siste spørsmål:

Treslag i Noreg

Korleis kan man sjå forskjell på ulike treslag og hvordan ser dei forskjellige bladene til dei forskjellige trea. Solveig (12 år)

Vis/skjul svaret...

Hei, Solveig

 

Takk for spørsmålet ditt. Du spør hvordan man kan se forskjell på trærne, og du lurer på hvordan bladene ser ut. Og nettopp bladene er den viktigste måten å kjenne igjen treslagene på.

 

Jeg kan ikke forklare alle bladene her, så jeg skal heller gi deg noen tips til hva vi ser etter:

1. Er det sammensatte blader eller hele blader? Sammensatte blader betyr at ett blad består av mange små blad. Rogn er et godt eksempel her.

2. Formen på bladet er viktig. Blader kan være runde (osp), trekantet (bjørk), avlange (selje), hjerteformete (lind), fliket (lønn) eller lappet (eik).

3. Hvordan ser kanten på bladet ut? Dette er også et viktig skilletegn. Det er mange treslag med blader som er runde eller avlange. For å skille mellom disse artene, ser vi på bladkanten. Hos selje er det helt glatt kant (ingen tagger), mens or har spisse tagger, og osp har runde tagger.

 

I tillegg kan det hende vi må bruke fingrene og kjenne på bladet. Er det glatt? Er det ru?

Bladstilken kan også fortelle oss hvilke treslag det er. Hassel har små hår på stilken, og alm har en veldig kort stilk.

 

Det krever litt trening å bli kjent med alle de ulike treslagene. Her er to hjelpemidler (begge to er gratis):

 

Lauvtre - dette er en oversikt du kan ta utskrift av og ta med deg ut i skogen: https://www.naturfag.no/utstyrsbeskrivelse/vis.html?tid=2068427

Treslag i Norge - dette er en app du kan laste ned på telefonen https://www.skogkurs.no/kunnskapsskogen/artikkel.cfm?Id_art=23331

 

Lykke til!

 

Hilsen

Anna Lena Albertsen

Lære med skogen


Det kan være lurt å se gjennom noen av spørsmålene og svarene før du sender inn ditt eget spørsmål.

Send inn ditt eget spørsmål:






Footer