Top
Hjem

Dagens vits

Footer

- Spennende og lærerike oppgaver

Slik lyder hilsenen fra én av 111 skoler som har deltatt i Skoglekene 2020. Nå er 14 skoler klare for årets finale.

Venabygd Montessori skule

Skolene som melder seg på Skoglekene, deltar i en nasjonal konkurranse for femteklassinger. Sammen med oppdragene de får tilsendt, får de tips til læringsressurser og ideer til gjennomføring. Alle oppdragene er knyttet til nærskogen.

Det er tydelig at det er blitt jobbet godt med temaet skog og tre, og det har vært en fryd å lese alle de flotte elevbidragene. Mange elever og lærere har gitt uttrykk for at de har kost seg med oppdragene, som for eksempel Darbu skole i Viken:

1000 TAKK for et KJEMPEBRA opplegg. Dette var spennende og lærerike oppgaver. Vi skulle gjerne hatt tid til å jobbe med alle oppgavene. Vi tar det med oss videre og bruker det selv om konkurransen er over. Vi kommer til å prate varmt om opplegget for neste 5. klasse.

Å gjennomføre oppgavene ble sikkert en ekstra utfordring i år, med stengte skoler. All honnør til skolene som utførte alle oppdragene. Skolene som til slutt kvalifiserte seg til finalen, var:

 

  • Øvre Bardu skole, Troms og Finnmark
  • Grønfjelldal Montessoriskole, Nordland
  • Namdalseid skole, Trøndelag
  • Sunnylven skule, Møre og Romsdal
  • Straumen skule, Rogaland
  • Rundevoll skole, Rogaland
  • Tvedestrand skole, Agder
  • Lillås skole, Vestfold og Telemark
  • Åmot skole, Vestfold og Telemark
  • Skavanger skole, Viken
  • Bjørnemyr skole, Viken
  • Harpefoss skule, Innlandet 
  • Venabygd montessoriskole, Innlandet 
  • Lunden skole, Innlandet 

 

Det ble tidlig klart at årets finale måtte utsettes til høsten, så disse femteklassingene må vente til de er på 6. trinn. Finalen arrangeres 23. september på Norsk Skogmuseum i Elverum, og hver skole må velge ut fire elever til å representere klassen. Konkurransen består av både praktiske og teoretiske oppgaver om skog, natur og friluftsliv. 

Vi gratulerer skolene som kom til finalen, og takker samtidig alle skolene som deltok. Og finaleplass eller ei, - skolene som deltar i Skoglekene, ser det som en metode for å skape variert undervisning med ekstra engasjement blant elevene. Som Bogafjell skole i Rogaland skriver, det viktigste er å delta: 

For oss har det viktigste vært å delta. Takk for et veldig kjekt opplegg, med god informasjon underveis og med veldige gode forslag til gjennomføring. Vi har brukt Skogveven mye, veldig kjekke og informative sider! Mange hadde lyst til å bli hogstmaskinfører etter den filmen :) Sidene om treslag var også veldig fine!

Takk for et kjekt opplegg!

Den takken går også til Skogselskapet, Hamar Naturskole og Norsk Skogmuseum, som gjennomfører Skoglekene i samarbeid med Skogkurs.



Tilbake

Footer
Konkurranse

KONKURRANSE!

Footer Footer

Spør om skog

Siste spørsmål:

Hvordan ble skogen til?

Hvordan ble skogen til? Spørsmål fra Ojnljnø Liv bli  (?19) 

Vis/skjul svaret...

Oi, det var et godt spørsmål! Utviklingen av trær har nok skjedd som et resultat av konkurranse mellom artene. Alle planter trenger sollys. Trærnes egenskaper med dype røtter og solid stamme, gjorde at de kunne vokse høyere og dermed konkurrere bedre om lyset. Det ble med andre ord «lurt» å vokse høyt, og flere treslag utviklet seg. Til sammen dannet de en skog.

De eneste stedene det ikke vokser skog, er der det er for lite vann, for mye vann, for lite jord eller for kaldt.

Men det finnes jo mange planter som ikke er like høye som trær, hvordan får de sollys? De har løst det på mange ulike måter. Noen vokser på trærne (lianer, orkideer), noen blomstrer før trærne får løv (hvitveis), noen vokser der trærne ikke trives (bukkeblad), eller er raske til å dukke opp der et tre faller ned eller brenner opp (geitrams). Og mange planter tåler rett og slett å vokse der det ikke er så mye lys (bregner, mose).

 

Vennlig hilsen

Anna Lena Albertsen

Lære med skogen


Det kan være lurt å se gjennom noen av spørsmålene og svarene før du sender inn ditt eget spørsmål.

Send inn ditt eget spørsmål:






Footer